banner

Save

Save

A A A

به گزارش روابط عمومی شهرداری مشکین دشت، شهردار مشکین دشت در این رابطه گفت است؛ لایحه اصلاح ارزش معاملاتی تبصره ۱۱ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ از ابتدای سال جاری اجرایی شده و انتظار میرود از حجم تخلفات سازندگانی که پیشتر در بنای احداثی بیش از ۸۰ درصد سطح اشغال داشته و یا بعضا طبقه ششم یا بیشتر را احداث میکردند، از این به بعد با توجه به اینکه ضریب جرایم در این دو مورد افزایش قابل توجه ای داشته و دیگر توجیه اقتصادی برای سازنده ندارد، کاهش خواهد یافت.

 

با توجه به اهمیت مقابله با تخلفات ساختمانی و ساخت و سازهای مازاد بر پروانه لایحه اصلاح ارزش معاملاتی تبصره ۱۱ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ اردیبهشت سال گذشته به شورای شهر ارسال شد و مدتها در کش و قوس شهرداری و شورای شهر مشکین دشت بود و پس از گذشت ۹ ماه بالاخره اواخر سال گذشته این لایحه به تصویب شورای شهر رسید و پس تایید در کمیته انطباق فرمانداری و ابلاغ آن از سوی رئیس شورا به شهردار مشکین دشت از ابتدای سال ۹۹ قابلیت اجرا پیدا کرده است.

با تحقیقاتی که در این مدت صورت گرفته است آن چیزی که از محل جرائم تخلفات ساخت‌ و ساز در مشکین دشت دریافت میشود از برخی شهرهای دیگر بسیار ناچیز بوده و آخرین باری که این تبصره، که میتواند بهترین و موثرترین عامل بازدارندگی در تخلفات ساختمانی باشد، سال ۹۵ بازنگری شده درصورتی که باتوجه به تورم و افزایش بهای ساختمان میبایست حداقل سالانه ۱۰ الی ۱۵ درصد افزایش می یافت.

میتوان اینگونه برداشت کرد که لایحه طرح اصلاح ارزش معاملاتی تبصره ۱۱ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ برای جلوگیری از افزایش تخلفات ساختمانی در کمیسیون‌ های تخصصی تدوین‌ شده است، ولی حجم تخلفات ساخت‌ و ساز به دلیل پایین بودن جریمه‌ ناشی از آن و توجیه اقتصادی آن برای برخی سازندگان، سیما و منظر محلات شهر مشکین دشت را برهم زده است.

از نگاهی دیگر در حال حاضر تخلفات ساخت‌ و ساز، فضای سبز خانگی را نابود کرده و این بدان معناست که تخلفات ساخت‌ و ساز و عدم نظارت‌ های کافی سبب شده تا آن چیزی که پیش‌ از این به‌ عنوان فضای سبز خانگی از آن یاد میشد، امروزه عملا وجود نداشته و جای خود را به محوطه پارکینگ یا پیشروی در سطح اشغال ساختمان داده و این امر در روزهای اول ساخت و ساز در زمان گودبرداری و اجرای فنداسیون قابل مشاهده است.

در سالهای اخیر تخلفات در حوزه ساخت‌ و ساز در مشکین دشت رو به افزایش بوده است و در این شرایط تصویب لایحه طرح اصلاح تبصره ۱۱ ماده ۱۰۰ در شورای شهر، برای کاهش جرائم (پیش روی در سطح اشغال بیش از ۸۰ درصد و طبقات ششم به بالاتر) اقدامی بسیار موثر خواهد بود.

حال با توجه به نکته که افزایش تخلفات شهری سبب به هم خوردن سیما و منظر شهری میشود و سود حاصل از اینگونه ساخت‌ و سازهای غیرمجاز نصیب سازندگان میشود و عملا شهرداری در این مسئله منفعتی به دست نمی‌ آورد، قطعا تصویب طرح اصلاح تبصره ۱۱ ماده ۱۰۰ شهرداری برای کاهش تخلفات ساختمانی است، چرا که افزایش جریمه تخلفات همیشه در میزان بازدارندگی و جلوگیری از تکرار تخلف مطلوب و رضایت‌ بخش بوده است.

خسروزاده رئیس شورای شهر مشکین دشت نیز در اینباره گفته بود؛ شهرداری مشکین دشت در اجرای طرح اصلاح تبصره ۱۱ ماده ۱۰۰ شهرداری‌ به دنبال درآمدزایی مانند برخی دیگر از شهرها نیست.

براساس مصاحبه های صورت گرفته با شهردار و رئیس شورای شهر مشکین دشت هدف اصلی مجموعه مدیریت شهری از اجرای طرح اصلاح تبصره ۱۱ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری صرفا بازدارنگی و برخورد با متخلفین و سودجویانی است که با سواستفاده از خلاء قانونی و به جهت کسب منافع بیشتر باعث تخریب و آشفتگی سیما و منظر شهر میشوند.

البته باید این نکته هم مورد توجه مجموعه مدیریت شهری قرار گیرد که برای کاهش تخلفات ساخت‌ و ساز در شهر باید بر نظارت‌ های شهرداری افزوده شود، مشکین دشت در مجموع طبق اطلاعاتی که در این مدت به دستمان رسیده از نظر نیروی انسانی در واحد کنترل و نظارت با کمبود نیروی انسانی مواجه است و این امر با وجود تعداد زیاد ساخت و ساز در گوشه و کنار و پهنه وسیع شهر مشکلات عدیده ای ایجاد کرده است.

در بخش پایانی مصاحبه با موسوی شهردار مشکین دشت، وی به این نکته اشاره کرد که در این طرح مسائل مهمی چون ارزش معاملاتی املاک در نقاط مختلف شهر بر مبنای طبقه اضافه بر تراکم جداول، پیش‌ آمدگی سمت معبر و مازاد تراکم در قیمت‌ گذاری نهایی املاک مورد توجه قرار گرفته و در فاز بعدی که ماههای آینده لایحه آن به شورای شهر ارسال خواهد شد، منطقه بندی، عرض معبر بر اساس طرح تفصیلی و دیگر مواردی از این قبیل پیش بینی و لحاظ خواهد شد.

sad1

 

مجموعه ی قوانین شهرداری

loading...

اخبار

loading...